رزرو هتل های تهران

رزرو هتل های تهران با بیشترین تخفیف و پشتیبانی 724

۳ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

کاروانسرای خانات تهران

کاروانسرای خانات تهران

کاروانسرای خانات به اواخر دوره ناصرالدین شاه قاجار در حدود سال 1882 برمی گردد. کاروانسرا در نقشه تهران نشان داده شده است که توسط نجم الملک در سال 1891 تهیه شده است. ساختار معماری دارای دو قسمت حیاط است و راهروی ورودی که از آجر ساخته شده است. بنای یادبود با آجر ، سنگ ، گچ ، آهک ، گل و لای ساخته شده و با آجر و آثار بند تزئین شده است. کاروانسرای خانات تهران در سال 2003 به فهرست میراث ملی اضافه شد. مساحت کف ساختمان در یک منطقه نامتقارن حدود 10000 مترمربع است ، اما حیاط شامل یک چهار ضلعی متقارن با مجموع 54 اتاق متقارن است که 13 اتاق در هر طرف ایجاد شده است. خانات دارای دو گلدان شرقی و غربی است.

معماری کاروانسرای خانات

حیاط کاروانسرای خانات

ورودی اصلی به سمت شرق است که از بازار امین السلطان نیز قابل دسترسی است. قالب راهروهای ورودی زاویه دار است ، اما راهرو زاویه دار ، ارتباط زیبایی بین حیاط و میدان واقع در قسمت جلوی کاروانسرا ایجاد می کند. در معابر فرعی ، فضاهایی مشخص شده است که فضای ذخیره سازی را قابل دسترسی می کند. سقف راهروها با مقبره پوشیده شده و در ابتدا یک هاستی (تالار هشت ضلعی) ساخته شده است.

همچنین ، در شمال شرقی کاروانسرا ، یک اصطبل برای حیوانات در نظر گرفته شده است. درب اصلی ورودی یک درب ورودی تاریخی است و از چوب روسی ساخته شده است که دارای 5 متر ارتفاع ، شامل حدود 40 ناخن درب است و به نقل از امام علی (ع) در مورد شیوه تجارت روی کاشی ، به عنوان تزئین احاطه شده است. این مجموعه به فهرست میراث ملی (2003) اضافه شد.

۳۰ فروردين ۰۰ ، ۱۲:۴۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

مسجد و مدرسه سپهسالار

مسجد و مدرسه سپهسالار

از نظر قدرت و وسعت منطقه ، مسجد و مدرسه سپهسالار بزرگترین شهرهای تهران هستند که از نظر معماری و فنی ساخته شده اند و همچنین از معماری سنتی ایرانی و مساجد استانبول الهام گرفته شده اند. مسجد و مدرسه سپهسالار در مجموع دارای 8 مناره بلند است که بلندترین آنها 37 متر و کوتاهترین آنها 25 متر است. در امتداد نیمه استوانه ای مناره ها به زمین حیاط می رسد. تمام مناره ها از آجر ساخته شده و به زیبایی با کاشی پوشانده شده اند. ساختمانها از 6 ورودی تشکیل شده اند. ورودی های شمالی (3 ورودی) کتابخانه را از باغ جدا کرده است. ورودی جنوبی با یک دروازه ساده به دارالشفا باز می شود. ورودی غربی در اصلی از یک پیشگام ، یک دروازه غول پیکر و یک درب دو طرفه آهنی برخوردار است.

ورودی شرقی دارای یک صحن هشتی (تالار هشت ضلعی) است. حیاط مرکزی ساختمان چهار مربع با چهار ایوان است. دو مناره در مرکز ، یک ساعت بی نظیر بزرگ و 3 زنگ کلیسا ساخته شده به زبان فرانسه (1880) در قسمت بالایی شمال ایوان نصب شده است. تابستان شبستان (گنبد خانه) عجیب ترین و گسترده ترین مکان از همه را در خود جای داده است. این گنبد از عرض 15 متر ، ارتفاع 34 متر و مساحت کل 1600 مترمربع برخوردار است. چهار گنبد کربندی چالیپا را با قاعده مستطیل پوشانده است. خانه گنبد مسجد و مدرسه سپهسالار نشانه هایی از معماری قاجار از نظر خلاقیت ، نوآوری و نمونه تکامل یافته معماری قدیمی ایران است. شبستان زمستانی با 44 ستون سنگی یکپارچه و گنبد گچ بری در میان چهار ستون در پشت شرق ایوان واقع شده است. محراب مرمر گسترده در شبستان با پوشش مقرنس ها و گچ بری ها در بالا موجود است. زمستان شبستان 4 ورودی دارد. یکی از آنها در حیاط اصلی و سایر موارد در شمال و از طریق دالان شرقی (راهرو) است. حیاط توسط دو طبقه 60 اتاق روشن تر و بزرگتر از سایر مدارس تحصیلات تکمیلی احاطه شده است. پس از 50 سال ، تالار چهل شیر (تالار 40 شیر آب) در گوشه شمال غربی ساخته شد که از 8 ستون سنگی و یک استخر بزرگ ماهی قرمز در وسط آن برای شستشو و وودو (تصفیه آیینی) استفاده شده است.

۲۴ فروردين ۰۰ ، ۰۹:۵۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

حمام نواب تهران

داخل محیط حمام نواب تهران

حمام نواب تهران، توسط دختران حاج نواب (از فرزندان قاجار) - سارا سلطان خاتون و سارا هاجر خاتون ساخته شده است. خانه حمام نواب دارای مساحت بیش از 1000 مترمربع با هشتی (راهروهای هشت ضلعی سرپوشیده متصل به خیابان) ، سربینه (رختکن) ، گرمخانه (اتاق گرم شو برای تعویض لباس) ، خازینه (استخر کوچک شوفاژ) ، استخرهای سرد و ستون های داخلی طراحی شده است.

به طور سنتی ، آب حمام ها از حاج علیرضا قنات (چشمه زیرزمینی) پمپ می شد. بهترین ویژگی حمامهای عمومی نواب چالز-هاوز (استخر بزرگ آب سرد) است که یکی از بزرگترین ها در تهران بود ، سقف گنبدی شکل و تاسیسات ورق شیشه ای روی سقف.

حمام نواب تهران از آجر ، آهک ، ساروج (ملات) ، سنگ و کاشی ساخته شده و بعداً با سیمان بازسازی شد. این حمام در گذشته دارای عناصر تزئینی دیگری بود که با ترمیم پاک می شدند. با وجود این ، بخشهایی از تزئینات را می توان در زیر لایه آهک نازک و روی سطح مشاهده کرد. این حمام اکنون به "خانه صنایع دستی تهران" معروف است.

۱۴ فروردين ۰۰ ، ۱۲:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰