اگر از تمام ترافیک و هرج و مرج تهران خسته شده اید و فکر می کنید پایتخت فقط پر از آسمان خراش ها و اتومبیل است، در حال اشتباه بزرگ هستید. تهران دارای جاذبه های طبیعی فراوانی است که گردشگران را به خود جذب می کنند. یکی از این جاذبه های طبیعی که باید ببینید پارک جنگلی چیتگر است. در ادامه مطلب پیش رو قصد آشنایی بیشتر با این پارک را داریم چراکه ارزش یک شب خوب برای گذراندن در آن، پیاده روی، دوچرخه سواری یا صرف پیک نیک در کنار دریاچه را دارد.

چیتگر

در سال 1968 در اولین طرح جامع شهر تهران، برنامه ریزی شد تا دریاچه ای در غرب تهران احداث شود. اما به دلیل محدودیت های فنی و بودجه، ساخت دریاچه برای سال های طولانی متوقف شد. از سال 2003 تا 2010 برخی از مطالعات دقیق انجام شد و عدم قطعیت های طرح مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت، ساخت منطقه دریاچه در سپتامبر 2010 آغاز شد؛ بنابراین خودتان را برای یک پیک نیک خوب در این پارک جنگلی آماده کنید، یا کفش های ورزشی خود را برای پیاده روی یا پیاده روی زیبا بپوشید. حتی می توانید دوچرخه کرایه کرده و از یک سواری خوب لذت ببرید. برای رفتن به این پارک نیز می توانید از مترو استفاده کنید.

پارک چیتگر یک پارک جنگلی است که در قسمت غربی تهران واقع شده است. مساحت آن در حدود 1450 هکتار است و شامل رمپ ها و امکاناتی برای دوچرخه سواری و اسکیت می شود. مساحت این مجموعه در حدود 250 هکتار می باشد که از این مقدار 130 هکتار به سراسر دریاچه و 120 هکتار به منطقه ساحلی و تفرجگاه های آن اختصاص می یابد. این پارک جنگلی یکی از بزرگترین پارک های کلانشهر است که توسط رودخانه کن و رود وردآورد آبیاری می شود. دریاچه خلیج فارس یک دریاچه مصنوعی و تفریحی است که در شمال پارک چیتگر واقع شده است. حدود 80 درصد از حجم آب از نهر کان و 20 درصد باقیمانده از مناطق مرکزی و رواناب های سطحی این منطقه تامین می شود.

پارک چیتگر

این پارک جنگلی دوست داشتنی دارای چشم اندازهای دیدنی از شهر و مسیرهای پیاده روی فراوان است. کسانی که به دنبال تنوع بیشتری در سطوح دویدن خود هستند ممکن است از کاوش در بسیاری از مسیرهای خاکی در سراسر جنگل لذت ببرند. همچنین یک حلقه دوچرخه سواری 5 کیلومتری در قسمت جنوب شرقی پارک وجود دارد که در آن باید مراقب دوچرخه سواران با سرعت باشید. دوندگان می توانند به عنوان یک امتیاز اضافی برای هر مسیر، به باغ ملی گیاه شناسی نزدیک ایران سر بزنند تا مجموعه ای از بیش از 160،000 گونه گیاهی را کاوش کنند. ما دو حلقه 5 کیلومتری پارک را ترسیم کرده ایم، اما فرصت هایی برای دویدن های طولانی تر نیز وجود دارد.