خیابان سی تیر یکی از قدیمی ترین و باشکوه ترین خیابان های تهران است. این مکان در بافت تاریخی پایتخت قرار دارد و در سال های اخیر به یکی از جاذبه های شهر تبدیل شده است. خانه بسیاری از بناها و موزه ها در این خیابان است و مکانی عالی برای مشاهده معماری و سبک خیابان های قدیمی تهران است. یکی از جاذبه هایی که می توانید در این خیابان از آن بازدید کنید، موزه آبگینه می باشد. این موزه زیبا در یک خانه تاریخی (شماره 55) واقع شده و باغ بزرگی آن را احاطه کرده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا این موزه جالب را با هم مرور کنیم.

موزه آبگینه کجاست

آبگینه

آبگینه موزه ای است که به طور خاص برای نگهداری ظروف شیشه ای و سرامیک ایران از دوره های مختلف طراحی شده است. همچنین به "موزه ظروف شیشه ای و سرامیک ایران" نیز معروف است. همانطور که قبلاً ذکر شد، شما باید به خیابان سی تیر (که قبلاً به خیابان قوام السلطنه معروف بود) بروید. برای رسیدن به آنجا می توانید از مترو استفاده کرده و در ایستگاه سعدی پرواز کنید؛ سپس، در خیابان جمهوری حدود 20 دقیقه به سمت غرب پیاده روی کنید. برای استفاده از اتوبوس، باید سوار اتوبوس های جمهوری - بهارستان شوید تا پس از 5 دقیقه پیاده روی، در خیابان 30 تیر باشید. به جز دوشنبه ها، هر روز می توانید از ساعت 8 صبح تا 4.30 بعد از ظهر از این موزه دیدن کنید.

موزه ظروف شیشه ای

بنای موزه خود داستانی طولانی دارد. این خانه 90 ساله و با طراحی و معماری بسیار خاص است. در واقع این محل اقامت خصوصی احمد قوام، نخست وزیر ایران از سال 1921 تا 1951 بود. به مدت هفت سال، این خانه به عنوان سفارت مصر فعالیت می کرد؛ همچنین برای چند سال به سفارت افغانستان تبدیل شد. در سال 1980، این خانه به موزه تبدیل گشت و پس از آن به عنوان یکی از میراث ملی ایران به ثبت رسید. نمای ساختمان با نقوش ظریف آجری تزئین شده و پنجره ها و درهای چوبی خانه به زیبایی آن افزوده اند. طراحی نما شامل 51 نقش برجسته آجری است که هنر دوران سلجوقیان را نشان می دهد. ایوان و ستون های ورودی ساختمان نمایشی از معماری های اواخر قاجار و پهلوی است و ترکیب رنگ ها یک هارمونی دوست داشتنی ایجاد کرده است. این ساختمان کاملاً هنر معماری تهران را در دوران قاجار نشان می دهد.