نمای بیرون موزه دفاع مقدس تهران

جنگ ایران و عراق، که در ایران بیشتر به عنوان "دفاع مقدس" یا "جنگ تحمیلی" شناخته می شود ، قسمت قابل توجهی از تاریخ معاصر ایران را تشکیل می دهد ، که زندگی و دیدگاه های اکثر مردم این کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

در کنار فرهنگ مدرن تأثیر پذیرفته از جنگ مدرن ایران ، که در تعداد زیادی فیلم ، شعر ، تئاتر و کتاب برای تولید این دوره هر ساله قابل توجه است ، نشانه ها و یادآور جنگ هنوز قسمت مهمی از زندگی روزمره ایرانی را ترسیم می کند .

خیابان ها و میادین به نام بسیاری از جان باختگان در طول جنگ ضمن دفاع از کشور ، مراسم و رویدادهای ویژه ای در دوره های مختلف سال برگزار می شود به عنوان یادآوری جنگ و ساخت موزه ها و اختصاص فضاهای خاص برای تصویر سازی فضای آن سال ها فقط چند نمونه از تلاشهای صورت گرفته برای ایجاد درک عمیق و عمیق تر از جنگ در بین نسل جوان و مستند سازی واقعیتهای رخ داده در آن دوره در ایران.

اگر به موزه های تهران علاقه دارید، این مطالب رو از دست ندهید:


طرف دیگر جنگ


در نتیجه ، "موزه دفاع مقدس" در سال 2012 درهای خود را به روی عموم گشود تا مجموعه ای کاملاً منحصر به فرد از جنگ ایران و عراق را که حدود 8 سال به طول انجامید ، ارائه دهد.

موزه پانوراما به همراه سایر قسمتهای این مجموعه شامل مقبره "سربازان گمنام" ، برج پرچم ، یک منطقه باز طراحی شده با دریاچه مصنوعی ، مسجد خرمشهر و یک کتابخانه ، در منطقه عباس آباد و در منظره ای حدود 21 ساخته شده است. هکتار یکی از بزرگترین موزه های ایران باشد.

هر سالن موزه (در کل 7) از طریق کلیپ های ویدیویی و سایر رسانه ها به جنبه خاصی از جنگ ایران و عراق اختصاص داده شده است تا تأثیرات طولانی مدت جنگ و برخی از واقعیت های بیرحمانه و تلخ آن را به تصویر بکشد. در ورودی ، سالن "پروانه ها" برای استقبال از بازدید کنندگان با نمایش تعلق شخصی قربانیان جنگ که در جبهه های مختلف جنگ یافت شده است.

بعلاوه ، بعنوان یکی از مهمترین شخصیتهای رشادتها و همچنین دشواریهای مردم و سربازان ، یک اتاق موزه دفاع مقدس بخشی از خرمشهر 1980 را به نمایش می گذارد. این شهر که در استان خوزستان در جنوب غربی ایران واقع شده است ، یک بندر استراتژیک و یک شهر مرزی است که در زمان جنگ توسط عراق مورد حمله قرار گرفته است.

نبرد 34 روزه خرمشهر


این شهر محل اصلی درگیری در نبرد 34 روزه خرمشهر بود که در 24 اکتبر 1980 توسط ارتش عراق به تصرف درآمد.

به دلیل وحشیگری و شرایط تخریبی که در آن زمان بر مردم تحمیل شده بود ، این شهر "Khuninshahr" به معنی "شهر خون" نامیده می شد.

بازپس گیری و آزادسازی خرمشهر توسط ایرانیان پس از حدود دو سال نقطه عطفی در تاریخ جنگ بود و هر ساله به عنوان سمبل استقامت و مقاومت ایرانیان در دفاع از کشورشان مورد تجلیل قرار می گیرد. با قدم زدن در میان بازسازی خانه های متروکه و مدارس خرمشهر ، احساس همدردی بی نظیری با مردمی که در آن شرایط سخت زندگی می کنند را تجربه خواهید کرد. جنبه مهم دیگر جنگ ایران و عراق تعداد زیادی از مردم عادی ایران است که بدون توجه به سن و سابقه خود داوطلبانه ثبت نام کردند تا جان خود را در جبهه ها برای کشور فدا کنند.

در نتیجه ، موزه تلاش می کند تا از این بسیج عمومی به عنوان عنصر وحدت بخش در میان گروه های مختلف مردم جامعه نیز تجلیل کند.

گالری عکس جنگ

موزه دفاع مقدس تهران


در این سالن دیوارها با عکس شهدای گمشده در درگیری 8 ساله پوشانده شده است. علاوه بر این ، جزئیات هنری مانند دیوارهای راهرو با مین های زمین سفید ، هنر ساخته شده از سلاح و توجه زیبایی به نورپردازی و طراحی همه سالن ها در بیشتر نمایشگاه ها برای تبدیل این موزه به مکانی اختراعی و غیر متعارف به کار رفته است.

برای حداکثر استفاده از اطلاعات و منابع ، تفسیر صوتی به زبان های فارسی ، انگلیسی و عربی ارائه شده است. علاوه بر این ، از فرافکن ، دیوارهای ویدئویی ، مونتاژ عکس ، جلوه های صوتی و حتی تنظیم کننده های دما استفاده شده است تا بازدید کنندگان را به زمان واقعی جنگ برگرداند.

این سیستم تصویری پیشرفته برای افزودن به واقع گرایی هر سالن به کار رفته است تا بازدید کننده ای را با تجربه ای فراموش نشدنی و تأثیرگذار روبرو کند. علاوه بر این ، طراحی مدرن و معماری موزه در میان دیگر مکان های مشابه در تهران برجسته است که مطمئنا مهمانان را متحیر خواهد کرد.

در واقع ، از نظر برخی بازدید کنندگان ، این موزه یک بسته غیر منتظره است که چیزهای زیادی در مورد تاریخ مدرن ایران نشان می دهد و قطعاً باید هنگام اقامت در شهر از آن بازدید کنید. علاوه بر این ، اگر از ایستگاه مترو هاقانی استفاده کنید ، دسترسی به این موزه بسیار آسان است.

ورودی در انتهای خیابان سرو و رو به پارک طالقانی نزدیک پل طبیعت واقع شده است. به همین دلیل ، ایده خوبی است که بازدید از پل را با موزه ترکیب کنید تا همزمان از هر دو جاذبه لذت ببرید.