تهران به عنوان پایتخت کشور هتل های بسیاری دارد که ازجمله آن ها می توان هتل استقلال تهران را نام برد و همه روزه گردشگران زیادی به پایتخت سفر می کنند. دربند یکی از محله های معروف شمال تهران است که افراد زیادی برای پیاده روی، نوشیدن یک فنجان چای، خوردن زردآلو ترش و شیرین به آنجا می روند. این شهر به دلیل آب و هوای تازه و نسیم و مسیر کوهنوردان شهرت دارد. منطقه دربند تهران واقع در دامنه کوه توچال و رشته البرز مرکزی، یکی از قدیمی ترین محله های تهران است. این روستا یکی از قدیمی ترین روستاهای شمیرانات محسوب شده و در قسمت شمالی باغ سعدآباد قرار دارد. آب و هوای دربند تازه و ملایم است. دربند در ابتدای مسیر پیاده روی تا کوه توچال قرار دارد. نماد محبوب دربند برای مردم محلی و گردشگران میدان مجسمه (میدان مجاسمه) است. لازم به ذکر است مسیری که از میدان شروع می شود، شامل فعالیت های متنوعی برای بازدیدکنندگان است.

دربند تهران

فروشندگان زیادی در حال فروش انواع مختلف زردآلو ترش و شیرین، ترشی گردو و لوواشک (که میوه خشک شده فشرده شده است) هستند. آن ها همچنین تنقلات زیادی را ارائه می دهند که از جمله آن ها می توان به کباب، لوبیای لیما بخارپز و ذرت تازه بو داده اشاره می شود. در صورتی که به دنبال چیزی مهمتر هستید، می توانید به چندین کافه، چایخانه و رستوران بروید. در این منطقه وسیله ای وجود دارد که آن را تله سیژ می نامند. در کنار میدان سربند، یک ایستگاه تله کابین وجود دارد و می توان به آنجا به تفریح پرداخت. 

این مسیر به دو آبشار و پناهگاه شیرپالا راه دارد. خیابان دربند از میدان قدس در ارتفاع 1600 متری از سطح دریا شروع شده و در میدان سربند در ارتفاع 1800 متری به پایان می رسد. برای شروع پیاده روی می توانید از مسیر آسفالت مارپیچی در کنار تلسکوپی شروع کنید؛ سپس مسیر غرب را ادامه دهید. پس از گذراندن یک مسیر 1 کیلومتری به دور زدن می رسید. اگر از کنارگذر عبور کنید، به امامزاده ابراهیم می رسید و اگر آن را ادامه دهید، به ایستگاه دوم تله کابین توچال خواهید رسید. اما اگر در گذرگاه اصلی ادامه دهید و مسیر مستقیم را طی کنید به یک چنگال می رسید. پس از طی سه کیلومتر پیاده روی، به یک پل فلزی می رسید. پس از عبور از هر طرف چنگال در پل فلزی به دره ای در کنار رودخانه می رسید؛ جایی که محل مناسبی برای استراحت و تفریح است. درختان بلند و هوای مطبوع از ویژگی های این مکان به حساب می آیند. ارتفاع این مکان از سطح دریا حدود 2050 متر است.

آشنایی با دربند تهران

اگر به دنبال مکانی برای استراحت هستید پیاده روی خود را به مدت 10 دقیقه ادامه دهید و با گیاهان، نهرهای طبیعی و آبشارها روبرو شوید. سکوهایی با فرش و بالش روی آن وجود دارد. جایی که می توانید چای میل کنید، انواع تنقلات بخورید یا قلیان بکشید. این منطقه مکانی مناسب برای فاصله گرفتن از شلوغی و ازدحام تهران است. تعداد زیادی رستوران در دربند وجود دارند که انواع غذاهای ایرانی ازجمله کباب و جوجه را برای شما سرو می کند. باغ ایرانی (باغ ایرانی)، کوهپای، باغ بهشت، جویبار و جانان برخی از این رستوران ها هستند. در اکثر رستوران ها، قلیان نیز سرو می کنند؛ همچنین می توانید از مقداری آبمیوه تازه مانند آب انار و آب زرشک نیز لذت ببرید.