کاخ گلستان تهران یکی از دیدنی ترین مکان هایی است که در سفر به ایران از آن دیدن خواهید کرد. این کاخ بزرگ نمونه ای زیبا از هنر، تاریخ و معماری ایرانی است. این نگین ارزشمند است که در قلب تهران نشسته و خاطرات دوران صفویه تا پادشاهان پهلوی را حمل می کند. این مکان برجسته سرمایه است و روزانه پذیرای بسیاری از بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی است. این کاخ در منطقه ای به نام تهران ارگ واقع شده است که در زمان قاجار مرز شمالی و دروازه شمالی شهر بود، که معیار خوبی برای تعیین میزان گسترش شهر از آن زمان به بعد است. این کاخ در دوران صفویه تأسیس شد و سلسله های بعدی به این بنا افزودند. امروزه این مجموعه شامل 17 کاخ، موزه و سالن است.

کاخ گلستان

تغییرات اصلی در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار انجام شد. از آنجا که پادشاهی او طولانی بود (49 سال) و او اولین پادشاه ایرانی بود که بسیار به کشورهای غربی سفر کرد و تحت تأثیر معماری آن ها قرار گرفت، بنابراین سعی کرد بناهایی مشابه در تهران بسازد. کاخ گلستان شاهد لحظات مهمی در تاریخ ایران از جمله انقلاب مشروطه، تاجگذاری سلسله های اول و دوم پهلوی بوده است. تراس تخت مرمر (ایوان تخت مرمر) اولین بنای جذاب است که هنگام قدم زدن در حیاط می توانید آن را ببینید. تراس با عناصر ایرانی مانند کاشی کاری، آینه، گچ، پنجره های مشبک و نقاشی تزئین شده است. تخت مرمر زیبا در تراس از سنگ مرمر زرد معروف استان یزد ساخته شده است.

مجموعه گلستان

در گوشه سمت راست همان ساختمان ، تراس دیگری به نام خلوت کریم خانی (کریم خان نوک) وجود دارد. در گذشته یک چشمه مرمر در این تراس وجود داشت و ناصرالدین شاه آنجا را می کشید و قلیان خود را می کشید و از باغ سرسبز و زیبا لذت می برد. فواره برداشته می شود و سنگ قبر مرمر ناصرالدین شاه به اینجا آورده می شود. تراس با چشمه را می توان در یک اثر هنری که توسط هنرمند بزرگ و شناخته شده ایرانی عصر قاجار ، کمال الملک انجام شده است ، مشاهده کرد. آثار او را در سالن های مختلف مجموعه مانند تالار آیه (تالار آینه) و حوض خانه (اتاق استخر) خواهید دید. در سالن کانتینر (تالار زرف) ظروف چینی که پادشاهان قاجار از پادشاهان و ملکه های اروپایی مانند ناپلئون بناپارت ، نیکلاس اول روسیه ، ملکه ویکتوریا و غیره به عنوان هدیه دریافت کردند را مشاهده می کنید.