مجموعه سعدآباد موزه ای باشکوه در شمال تهران، یکی از میراث برجسته عصر قاجار است. این مجموعه در قرن نوزدهم ساخته شده و از چندین کاخ و همچنین جنگل ها، خیابان ها و موزه ها تشکیل شده است. مساحت کلی مجموعه بیش از 1 کیلومتر مربع است. مجموعه یاد شده نمایشگاه موزه های مختلف اساطیر، هنر و فرهنگ ایرانی را در بر می گیرد و مقدمه ای پیچیده بر تاریخ و زندگی ایرانیان آخرین شاهان ایران در قرن 19 و 20 است. این مجموعه در قرن نوزدهم ساخته شد و متعلق به پادشاهان دوران قاجار و خانواده های آن ها بود. در دهه 1920 رضاشاه پهلوی برخی ساختمان ها را به مجموعه اضافه کرد و از کاخ به عنوان اقامتگاه تابستانی استفاده کرد. در دهه 1970 پسرش، محمدرضا پهلوی به آنجا نقل مکان کرد. در سال 1979، پس از انقلاب اسلامی این مجموعه به موزه تبدیل شد. سازمان میراث فرهنگی مجموعه سعدآباد را اداره و نگهداری می کند.

مجموعه سعد آباد

مجموعه مذکور شامل 18 ساختمان است که 10 ساختمان آن برای بازدید عموم افتتاح شده است. 4 ساختمان در اختیار سازمان ریاست جمهوری است، 3 ساختمان میزبان مدیریت مجموعه هستند. دو ساختمان مهم این مجموعه کاخ سفید (کاخ ملت) و قصر سبز (کاخ شاهوند) نام دارند. کاخ سفید در اوایل دهه 1930 توسط رضا پهلوی ساخته شد و به عنوان اقامتگاه تابستانی استفاده می شد و در خارج از ساختمان، قطعه ای از بنای یادبود شاه رضا باقی مانده است. اکنون این کاخ اثاثیه، تزئینات، نقاشی ها و فرش ها را به همان شکلی که در زمان شاه رضا بود نشان می دهد.

کاخ سبز در آخرین سال های قاجار ساخته شده و توسط شاه رضا بازسازی شده است. او از آن به عنوان محل اقامت میهمانانش و محلی برای پذیرایی استفاده می کرد. کاخ سبز با تجمل موزاییک آینه ای و فرش، دکوراسیون و معماری کلاسیک بیشتری را نشان می دهد. بناهای دیگر مجموعه موزه های مختلفی هستند. در مجموعه می توانید از آثار هنری از نقاط مختلف جهان، نقاشی های رنگ روغن دوره صفویه، افشار، زند و قاجار حسین بهزاد و کلارا آبکار مینیاتورهای نقاشی شده و خوشنویسی ایرانی لذت ببرید. موزه های دیگر اتومبیل های لوکس، لباس های سلطنتی، لباس های نظامی ایرانی دوره های مختلف، سبک زندگی و کشاورزی ایرانی را معرفی می کنند.

کاخ سعدآباد

مجموعه سعدآباد در شمال تهران و در دامنه کوه های البرز واقع شده است. ایستگاه مترو تجریش تا کاخ و همچنین ایستگاه اتوبوس بی آر تی، 30 دقیقه پیاده فاصله دارد. با بازدید از مجموعه سعدآباد می توانید کاوش در قسمت شمال تهران را شروع کنید، سپس با بازار تجریش، دربند یا موزه های مختلف واقع در نزدیک این منطقه، مانند موزه زمان و سینما ادامه دهید. یکی دیگر از مکان های قابل بازدید کاخ نیاوران است.